نرخ روز یک گرم طلای 18 عیار: 3.560.000 تومان

لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

معرفی 16 برند معروف طلا و جواهر-پارت ششم (گوچی)

گوچی یک خانه مد لوکس ایتالیایی است که در فلورانس ایتالیا واقع شده است.خطوط تولید آن شامل کیف های دستی، لباس های آماده، کفش، لوازم جانبی و دکوراسیون منزل است. برای عطر و لوازم آرایشی تحت نام Gucci Beauty است.
 
گوچی در سال 1921 توسط گوچیو گوچی (1881-1953) در فلورانس، توسکانی تاسیس شد. تحت هدایت آلدو گوچی (پسر گوچیو)، گوچی به یک برند شناخته شده در سراسر جهان تبدیل شد، نماد دوره دولچه ویتا ایتالیا. به دنبال اختلافات خانوادگی در طول دهه 1980، خانواده گوچی تا سال 1993 به طور کامل از سرمایه شرکت کنار گذاشته شدند. 
 


 
در سال 1999، گوچی توسط شرکت فرانسوی Pinault Printemps Redoute خریداری شد که بعداً به Kering تبدیل شد. در طول دهه 2010، گوچی به یک برند نمادین «گیک شیک» تبدیل شد.
 

در سال 2019، گوچی 487 فروشگاه را برای 17157 کارمند اداره کرد و 9.628 میلیارد یورو (8.2 میلیارد یورو در سال 2018) فروش داشت.مارکو بیزاری از دسامبر 2014 مدیرعامل گوچی است و الساندرو میکله از ژانویه 2015 تا 23 نوامبر 2022 مدیر خلاقیت بود. گوچی یکی از زیرمجموعه های گروه لوکس فرانسوی کرینگ است.

 

تاریخچه
 
خانواده گوچی ادعا می کند که ریشه آن در شهر تجاری فلورانس از حدود سال 1410 ریشه دارد. Guccio Giovanbattista Giacinto Dario Maria Gucci (1881-1953) فلورانس را به مقصد پاریس ترک کرد و در سال 1897 در لندن اقامت گزید تا در هتل گران قیمت ساوی کار کند. هنگامی که به عنوان یک ناقوس در آنجا کار می کرد، چمدان های مشتریان ثروتمند هتل را بارگیری و تخلیه می کرد و در مورد سلیقه آنها در مد، کیفیت، پارچه ها و شرایط سفر معطل میشد. او بعداً چهار سال برای Compagnie des Wagons-Lits، شرکت راه آهن اروپایی که در زمینه تفریحات مجلل در سفر تخصص داشت، کار کرد، بنابراین تجربه خود را با سبک زندگی مجلل سفر افزایش داد. پس از جنگ جهانی اول، او برای سازنده چمدان های خوب فرانزی کار کرد.
 


 
در سال 1921، Guccio Gucci مغازه خود را در Via della Vigna Nuova در فلورانس، خریداری کرد،  که در آنجا چمدان های چرمی وارداتی را می فروخت. او همچنین یک کارگاه کوچک افتتاح کرد تا اجناس چرمی خود را که توسط صنعتگران محلی ساخته می‌شد، داشته باشد. در نهایت،  یک کارگاه بزرگتر برای اسکان شصت صنعتگر گوچی خریداری شد. در نهایت،  یک کارگاه بزرگتر برای اسکان شصت صنعتگر گوچی خریداری شد. در سال 1935، تهاجم موسولینی به اتیوپی باعث شد تا جامعه ملل تحریم تجاری ایتالیا را اعمال کند. چرم کمیاب شد و گوچیو گوچی را وادار کرد تا پارچه های دیگری مانند رافیا، حصیری، چوب، کتان و جوت را در ترکیب محصولات معرفی کند. . گوچی یک تکنیک جدید برنزه کردن را برای تولید "cuoio grasso" توسعه داد که به یک علامت تجاری گوچی تبدیل شد. در سال 1937، گوچی کیف های دستی خود را روانه بازار کرد.
 
همسر و فرزندان گوچیو همگی در مغازه کار می کردند. آلدو، پسر گوچیو، از زمانی که در سال 1925 کار خود را در آنجا شروع کرد، به طور فزاینده ای درگیر شرکت خانوادگی شد. او با افتتاح یک فروشگاه جدید در رم (21 Via Condotti) در سال 1938، پدرش را متقاعد کرد که رشد کند و لوازم جانبی Gucci بیشتری راه اندازی کرد. (دستکش ، کمربند، کیف پول، جاکلیدی). در طول جنگ جهانی دوم، صنعتگران گوچی روی ساخت چکمه برای پیاده نظام ایتالیایی کار می کردند.
 

 
این شرکت در طول جنگ جهانی دوم به دلیل کمبود مواد کیف‌های دستی را از بوم پنبه‌ای به جای چرم تولید می‌کرد. با این حال، بوم با نماد دوگانه G همراه با نوارهای برجسته قرمز و سبز متمایز شد. پس از جنگ، تاج گوچی، که یک سپر و شوالیه زره پوش را نشان می داد که با روبانی که نام خانوادگی آن نوشته شده بود احاطه شده بود.
 
دولچه ویتا پس از جنگ
 
پس از جنگ، گوچیو گوچی سهام شرکت را بین سه پسرش (آلدو، واسکو و رودولفو) تقسیم کرد. در سال 1947، گوچی کیسه بامبو را راه اندازی کرد. این برند اولین شعار جهانی خود را راه اندازی کرد، کیفیت مدت ها پس از فراموشی قیمت به یاد می ماند. گوچیو گوچی در 2 ژانویه 1953 در میلان درگذشت. در نوامبر 1953، گوچی اولین فروشگاه ایالات متحده خود را در خیابان پنجم و خیابان 58 نیویورک افتتاح کرد. دومین فروشگاه نیویورک در هتل سنت رجیس در سال 1960 افتتاح شد و فروشگاه سوم در خیابان پنجم و خیابان 54 در سال 1973 افتتاح شد که باعث شد مردم محلی این منطقه را "گوچی سیتی" بنامند.
 


 
در سال 1961، گوچی فروشگاه هایی را در لندن و پالم بیچ افتتاح کرد و کیف جکی را راه اندازی کرد. در مارس 1963، گوچی اولین فروشگاه فرانسوی خود را در نزدیکی میدان وندوم در پاریس افتتاح کرد.نشان دوگانه G برای سگک کمربند و سایر تزئینات جانبی در سال 1964 معرفی شد. روسری فلورا در سال 1966 توسط رودولفو گوچی و ویتوریو آکورنرو برای گریس کلی، شاهزاده موناکو،که یکی از مصرف کنندگان برجسته محصولات گوچی شد، طراحی شد. در اکتبر 1968، گوچی فروشگاهی را در 347 رودئو درایو افتتاح کرد و بسیاری از ستاره های هالیوود را به حمایت از این برند سوق داد. با افتتاحیه Rodeo Drive اولین لباس های گوچی به بازار آمد. پیشرفت گوچی در ایالات متحده منجر به توسعه جهانی آن در آسیا (بازگشایی توکیو در 1972، هنگ کنگ در سال 1974) و خاورمیانه شد. در بروکسل، روبرتو، پسر آلدو، اولین فروشگاه فرنچایز گوچی را هدایت کرد. تا سال 1969، گوچی ده مغازه را در ایالات متحده مدیریت می کرد. در آن سال 84000 مقرنس گوچی تنها در ایالات متحده فروخته شد. جان اف کندی رئیس جمهور ایالات متحده آلدو گوچی را "اولین سفیر ایتالیا در ایالات متحده" نامید.
  
گوچی یک مجموعه چمدان رولزرویس را در سال 1970 راه اندازی کردو با شرکت موتورز آمریکا (AMC) برای ایجاد نسخه گوچی از AMC Hornet که در سال های مدل 1971، 1972 و 1973 به بازار عرضه شد، شریک شد. واگن Gucci Sportabout یکی از اولین خودروهای آمریکایی بود که پکیج تزئینی ویژه لوکس ایجاد شده توسط یک طراح مد مشهور را ارائه کرد.
 
گوچی عطرهای گوچی (Il Mio Profumo) و اولین ساعت خود (مدل 2000) را در سال 1972 راه اندازی کرد، اولین فروشگاه دارای امتیاز در ایالات متحده در سال 1973، و گالری گوچی را در فروشگاه بورلی هیلز خود در سال 1977 افتتاح کرد، یک گالری هنری خصوصی در مجاورت ذخیره می شود و برای مشتریان ممتازی که یک کلید طلایی برای دسترسی به آن داده شده اند رزرو می شود.از سال 1978 تا 1984، یک سازنده اتوبوس در میامی نسخه گوچی از سدان کادیلاک سویل را به بازار عرضه کرد (مدل 1978 در موزه گوچی به نمایش گذاشته شده است).
 
در سال 1985، لوفر گوچی بخشی از مجموعه دائمی نیویورک موما شد.
 

دعوای خانوادگی گوچی در دهه 1980
 

در سال 1969، جورجیو، پسر آلدو، با راه‌اندازی بوتیک گوچی به تنهایی جرقه‌ی نزاع خانوادگی را برانگیخت، که سرانجام در سال 1972 توسط گروه خانواده جذب شد.در طول دهه 1980، گوچی مدیریت ارشد خانوادگی شرکت را از بین برد و تیترهای مطبوعات را به خود اختصاص. پائولو گوچی، پسر آلدو، سعی کرد برند گوچی پلاس را به تنهایی راه اندازی کند. آلدو به دلیل توسعه بیشتر تجارت بین المللی تحت گوچی آمریکا که مالک آن بود مورد انتقاد قرار گرفت. در سال 1982، برای کاهش تنش در خانواده، گروه گوچی تجمیع شد و به یک شرکت سهامی عام، Guccio Gucci SpA تبدیل شد. رودولفو در می 1983 درگذشت. پسرش مائوریتزیو گوچی اکثریت سهام پدرش را در شرکت به ارث برد و جنگی قانونی علیه عمویش آلدو برای کنترل کامل گوچی به راه انداخت (تعقیب قضایی به رهبری دادستان شهر رودلف جولیانی و دومینیکو دو سوله به نمایندگی از خانواده گوچی).  مائوریتزیو گوچی هدایت این شرکت را بر عهده گرفت. در سال 1986، آلدو گوچی، 81 ساله، که تنها 16.7 درصد از گوچی در اختیار او باقی مانده بود، به دلیل فرار مالیاتی به یک سال زندان محکوم شد(در زندانی که آلبر نیپون نیز در آن زندانی بود).  آثار هنری گالری گوچی منحل شد. در سال 1988، Maurizio Gucci تقریباً 47.8٪ از گوچی را به صندوق سرمایه گذاری مستقر در بحرین Investcorp (صاحب Tiffany از سال 1984) فروخت و  از50٪ دیگر را گذشت کرد.
 

ساختار شرکتی
 
شرکت هلدینگ گوچی Guccio Gucci S.p.A در فلورانس ایتالیا مستقر است و زیرمجموعه گروه لوکس فرانسوی کرینگ است. در سال 2018، گوچی 540 فروشگاه برای 14628 کارمند راه اندازی کرد. این شرکت 9.628 میلیارد یورو درآمد (8.2 میلیارد یورو در سال 2018) و 3.947 میلیارد یورو سود (3.2 میلیارد یورو در سال 2018) ایجاد کرد.
 

فرهنگ
 
در سال 2011، این شرکت موزه گوچی (موزه گوچی) را در داخل کاخ قرن چهاردهمی دلا مرکانزیا در فلورانس برای جشن 90 سالگی افتتاح کرد. در سال 2016، الساندرو میکله دو اتاق اضافی را که به مجموعه‌های تام فورد اختصاص داده شده بود، انتخاب کرد. در ژانویه 2018، پس از بازسازی، موزه گوچی با نامی جدید، باغ گوچی، و یک رستوران جدید در داخل دیوارهای آن، گوچی اوستریا، به مدیریت ماسیمو بوتورا، بازگشایی شد. Gucci Osteria در نوامبر 2019 یک ستاره میشلن دریافت کرد. در فوریه 2020، دومین Gucci Osteria در پشت بام فروشگاه Gucci Rodeo Drive در لس آنجلس افتتاح شد.

فعالیت های اجتماعی
 
در سال 2008، گوچی صندوق مستند Gucci Tribeca را راه‌اندازی کرد، یک صندوق 80000 دلاری برای تامین مالی فیلم‌هایی که تغییرات اجتماعی را ترویج می‌کنند و در جشنواره فیلم Tribeca ارائه شد.تا سال 2011، این صندوق به 150000 دلار افزایش یافت که شامل 50000 دلار برای جایزه مستند زنان تازه ایجاد شده بود. در سال 2011، با جشنواره فیلم ونیز، گوچی همچنین «جایزه گوچی برای زنان در سینما» را راه‌اندازی کرد تا بر تأثیر زنان در فیلم سازی تاکید کند.
 
برنامه های محیطی شرکت
 
در سال 2015، گوچی طرح سود و زیان زیست محیطی خود را راه اندازی کرد.
در اکتبر 2017، گوچی اعلام کرد که در سال 2018 استفاده از خز را از فروشگاه‌های خود ممنوع خواهد کرد.
در 9 ژوئن 2018، این برند «تعادل» را راه‌اندازی کرد، پلتفرم خود برای برقراری ارتباط در مورد تلاش‌ها و پیشرفت‌های اجتماعی و زیست‌محیطی.
در 9 سپتامبر 2019، مارکو بیزاری قصد گوچی را برای خنثی کردن کربن کاملاً خنثی اعلام کرد.
در سال 2020، گوچی برای حمایت از حفاظت از حیات وحش به صندوق اشتراک شیر به رهبری برنامه توسعه ملل متحد پیوست.
در سپتامبر 2022، گوچی جایزه اقدام اقلیمی را به دلیل تعهد خود به پایداری محیط زیست دریافت کرد.
  
صفت همنام
 
"گوچی" اغلب به عنوان یک صفت همنام استفاده می شود. به عنوان مثال، "من احساس می کنم گوچی!" یا "این خیلی گوچی است!" برای توصیف احساس تجمل یا ارجاع به چیزی به عنوان مجلل بودن استفاده می شود.اولین نمونه شناخته شده گوچی که در این معنا به کار رفته است، لنی کراویتز است که اتاق خواب خود را به عنوان "بسیار گوچی" در شماره سپتامبر 1999 هارپرز بازار توصیف می کند.
 
فیلم
 
پس از اعلام اولیه برنامه‌هایی برای فیلمی درباره سلسله گوچی در سال 2007،  فیلمساز، ریدلی اسکات جزئیات فیلم خود را در نوامبر 2019 شرح داد. در این فیلم با عنوان House of Gucci، لیدی گاگا در نقش پاتریزیا رگیانی و آدام درایور در نقش مائوریتزیو گوچی بازی خواهند کرد. اولین نمایش جهانی House of Gucci در میدان Odeon Luxe Leicester در لندن در 9 نوامبر 2021 برگزار شد. در سال 2000، مارتین اسکورسیزی نیز اعلام کرده بود که قصد دارد فیلمی راجب خانواده گوچی بسازد.
 
جعل
 

در طول دهه 1970، محبوبیت انفجاری گوچی، نام تجاری را به هدف اصلی صنعت جعل تبدیل کرد.کارگاه‌های گوچی، تکنیک برنزه کردن پوست خوک را که به امضای گوچی تبدیل شد، و جعل فرآیند دباغی دشوار بود، به کار بردند. تنها در سال 1977، گوچی 34 پرونده قضایی برای جعل و جعل به راه انداخت. در اواسط دهه 1980، این برند درگیر "هزاران مصادره و شکایت در سراسر جهان" بود.
 
در سال 2013، دفتر مالکیت معنوی بریتانیا حکمی صادر کرد که گوچی حقوق نشان تجاری GG خود را در بریتانیا از دست داده است "به نسخه ای از لوگوی GG در چهار دسته، که شامل لباس هایی مانند دستبند، کیف شانه، روسری و کت می شود."  با این حال، "طبق گفته گوچی، این حکم بر استفاده از آرم GG خود در منطقه تاثیری نمی گذارد" زیرا "گوچی صاحب چندین ثبت معتبر دیگر برای این علامت است، از جمله یک علامت تجاری جامعه (که اتحادیه اروپا را پوشش می دهد) برای آن آرم نمادین GG و این حقوق مستقیماً در بریتانیا قابل اجرا هستند."
 

در نوامبر 2008، وب سایت TheBagAddiction.com پس از شکایت توسط گوچی به دلیل فروش محصولات تقلبی، بسته شد. در سال 2013، گوچی 155 نام دامنه مورد استفاده توسط جعلان را برای فروش محصولات جعلی گوچی سرکوب کرد. در سال 2015، شرکت مادر گوچی، کرینگ، از وب‌سایت چینی علی‌بابا به دلیل فهرست کردن تعداد زیادی از «محصولات گوچی آشکارا جعلی» در وب‌سایت خود شکایت کرد. در آوریل 2016، اقدامات قانونی ضد جعل گوچی نتیجه معکوس داد، زمانی که محصولات مورد هدف پاپیه ماشه دقیقاً شبیه محصولات گوچی بود و توسط مردم چین در طول سنت اجدادی Qingming Jie سوزانده شد. در آوریل 2017، گوچی برنده دعوی حقوقی علیه 89 وب سایت چینی فروش محصولات جعلی گوچی شد. در اکتبر 2018، مارکو بیزاری به غول‌های تجارت الکترونیک چینی علی‌بابا و JD.com هشدار داد که گوچی نمی‌تواند فروشگاهی را در وب‌سایت‌هایشان باز کند تا زمانی که بسیاری از محصولات جعلی گوچی را از فهرست خود حذف نکنند. در دسامبر 2019، گوچی از سه دوجین وب سایت فروش محصولات جعلی گوچی شکایت کرد.
 
جنجال ها
 

در آوریل 2016، سازمان استانداردهای تبلیغاتی بریتانیا یک تبلیغ ویدیویی آنلاین گوچی را ممنوع کرد، زیرا در آن یک مدل «به‌طور ناسالم لاغر» نقش‌آفرینی می‌کرد.
 

 
در فوریه 2019، گوچی یک  ژاکت سیاه و سفید با یقه حلقه‌ای و دهانی با لب قرمز بریده از قفسه‌هایش را پس از مقایسه آن با لباس سیاه صورت برداشت.الساندرو میکله پاسخ داد که الهام او از لی بووری پر زرق و برق گرفته شده است، اما به خاطر نحوه تفسیر آن عذرخواهی کرد.برای پرداختن به این موضوع، گوچی برنامه «بورسیه تغییر دهندگان آمریکای شمالی گوچی» را راه‌اندازی کرد که به منظور تقویت تنوع در صنعت مد با یک صندوق ۵ میلیون دلاری سالانه برای حمایت از برنامه‌های غیرانتفاعی و مبتنی بر جامعه مرتبط با «جامعه آفریقایی-آمریکایی و جوامع رنگی در کل».
 

 
در ماه مه 2019، جامعه سیک ها در هند از تخصیص فرهنگی گوچی به یک آیتم مذهبی انتقاد کردند، زمانی که این برند ایتالیایی عمامه ها را با قیمت 800 دلار تجاری کرد. در ژوئیه 2019، گوچی یک رئیس جهانی تنوع را برای رسیدگی به آخرین مسائل برند در زمینه تنوع فرهنگی منصوب کرد.در اکتبر 2019، گوچی یک برنامه بورسیه تحصیلی 1.5 میلیون دلاری را برای دانشجویان آمریکایی که به طور سنتی در صنعت مد کمتر حضور داشتند، راه اند
 

در ماه مه 2019، کرینگ با پرداخت مالیات 1.25 میلیارد دلاری با مقامات مالی ایتالیا به دنبال بی‌نظمی‌های مالیاتی گوچی طی دوره‌های مالی 2011-2017 موافقت کرد.
 

در طول نمایشی در سپتامبر 2019 که شبیه به دفله بیماران روانی بود، مدل کت واک، آیشا تان جونز، دستان خود را بالا برد که روی آن نوشته شده بود «سلامت روان مد نیست»، واکنشی به استفاده تجاری نامناسب این برند از تصاویر بیماری روانی.