نرخ روز یک گرم طلای 18 عیار: 3.714.000 تومان

لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

جواهرات خزانه ملی که کمتر دیده شده اند!

یکی از ارزشمندترین مجموعه های جواهرات دنیا، خزانه ملی جواهرات در ایران است که هم از لحاظ ارزش مادی و هم از لحاظ ارزش تاریخی از دیگر مجموعه های نفیس جواهر در دنیا متمایز است. از جمله جواهرات ارزشمند این مجموعه، بزرگترین الماس صورتی تراش خورده دنیا و بزرگترین لعل یا اسپینل دنیا است که در ادامه به معرفی برخی از جواهرات ارزشمند کمتر دیده شده در این مجموعه میپردازیم.
 
جقه نادری
در گذشته از جقه، برای تزئین دستار و سرپوش‌، و کلاه‌ها استفاده میشده است. از این رو در میان جقه‌های جواهرنشان زیاد در موزه جواهرات ملی، جقه نادری مشهور ترین آنها است. این جقه با زمرد ۶۵ قیراطی سبزرنگ در وسط این جقه قرار دارد و در زیر این جقه دو آویز زمرد اعلای امرودی آویخته است. رضا خان پهلوی، از جقه مزبور استفاده می‌کرده است که وزن جقه ۳۳ مثقال و ۱۶ نخود است و در سده ۱۲ قمری در ایران ساخته شده است.
 
جقه نادری
 
گل کمر الماس
این گل کمر را امیر دوست محمدخان معیرالممالک در سال۱۲۹۲ هجری قمری به ناصرالدین شاه قاجار پیشکشی کرده است. وزن این گل کمر که ۸۶۱/۷گرم است با ۱۱۲۷ قطعه الماس که به صورت برجسته روی آن مخراجکاری شده است تزئین شده است. 
 
گل کمر الماس
 
الماس دریای نور
زیباترین گوهری که در موزه ملی جواهرات نگهداری می‌شود، الماس صورتی رنگ دریای نور است که با وزن ۱۸۲ قیرط در زمره بزرگ ترین الماس‌های دنیا قرار گرفته و به خاطر رنگ کمیابش جزو منحصربه فردترین الماس‌ها به شمار می‌رود. رد پای این الماس را در افسانه‌ها و اساطیر پیدا می‌کنید. در دوره ناصرالدین شاه الماس صورتی یکی از بازوبندهای سطلنتی را مزین کرده بود ولی بعد از آن روی تاجی قرار گرفت که ۴۵۷ قطعه الماس و ۴ قطعه یاقوت آن را احاطه کرده است. رنگ منحصربه‌فرد دریای نور یادآور درخشش اثیری دریا است و همین آن را از سایر الماس‌ها متمایز می‌کند. الماس دریای نور یک شگفتی واقعی از طبیعت و نماد زیبایی و ظرافت است. اندازه خارق‌العاده و رنگ صورتی مسحورکننده این الماس، آن را به یک گوهر کمیاب در دنیای الماس‌ها تبدیل کرده است.
 
الماس دریای نور
 
زنجیر ساعت الماس
این زنجیر ساعت توسط امین السلطان به ناصرالدین شاه قاجار هدیه داده شده است.این هدیه مرصع به سی و سه قطعه الماس در برش فلامک می‌باشد.الماس ها توسط‌چنگ هایی از جنس نقره و روی قفسه طلای پشت بسته نصب شده اند. مدبر یا قفل نگهدارنده این زنجیر ساعت نیز از جنس طلا است.
 
زنجیر ساعت الماس
 
کاسه و بشقاب زرین
این کاسه و بشقاب در سال ۱۲۷۴ه.ق.به مناسبت پیروزی سپاه ناصرالدین شاه به فرماندهی سلطان مراد میرزا حسام السلطنه در هرات،به دست صنعتگران ایرانی ساخته و به ناصرالدین شاه قاجار هدیه داده شد. این کاسه و بشقاب از جنس طلا و مرصع به یاقوت و لعل و زمرد و میناکاری می باشد. در لبه داخلی کاسه اشعاری در باب پیروزی در هرات با خط خوش نوشته شده است.در کف کاسه یک قطعه زمرد ۱۱۰ قیراطی در مرکز یک خورشید کار شده و زیبایی این مجموعه را دوچندان کرده است.
 
کاسه و بشقاب زرین
 

زنجیر ساعت زمرد
زنجیر طلای زمرد از اتصال قطعات طلای مرصع به الماس در برش فلامک،با تخمه زمرد در مرکز هر قطعه و یک قطعه مدالیون مرصع به یک تخمه درشت زمرد تشکیل شده است. این زنجیر ساعت توسط کسرائیل خانم،معروف به بانو عظمی،به پدرش ناصرالدین شاه قاجار هدیه داده شده است.وزن این زنجیر ساعت۱۴۵/۳گرم است.
  
زنجیر ساعت زمرد
 
تاج کیانی
تاج کیانی یکی از مهم‌ترین و با ارزش‌ترین جواهرات سلطنتی ایران است که در دوران قاجار ساخته شد. این تاج در زمان فتحعلی‌شاه قاجار طراحی و ساخته شد و تا پایان دوران سلطنت پهلوی به عنوان تاج سلطنتی ایران استفاده می‌شد. تاج کیانی از طلا و جواهرات گرانبها ساخته شده و با الماس‌ها، زمردها، یاقوت‌ها و مرواریدهای فراوانی تزئین شده است. طراحی این تاج به شکلی است که نمادی از شکوه و عظمت پادشاهی ایران در دوران قاجار و پهلوی باشد.
 
تاج کیانی

از ویژگی‌های بارز تاج کیانی، وجود الماس دریای نور است که یکی از بزرگترین و معروف‌ترین الماس‌های جهان است. این الماس در بالای تاج قرار دارد و جلوه‌ای خاص به آن می‌بخشد. همچنین، تاج کیانی با نقوش و تزئینات هنرمندانه‌ای که بر روی آن قرار دارد، نمایانگر هنر و فرهنگ ایران در آن دوران است. تاج کیانی در مراسم تاج‌گذاری شاهان قاجار و پهلوی مورد استفاده قرار می‌گرفت و به عنوان نمادی از قدرت و مشروعیت سلطنت شناخته می‌شد. در حال حاضر، این تاج در موزه جواهرات ملی ایران در تهران نگهداری می‌شود و یکی از آثار برجسته و تاریخی ایران به شمار می‌آید.
 
 
 
 انگشتر طلا
 
دستبند طلا
 
گردنبند طلا
 
گوشواره طلا
 
آویز طلا
 
نیم ست طلا
 
سرویس طلا